Bouw nieuwe zeesluis

NIEUWS

IJMUIDEN – De bouw van de nieuwe zeesluis in IJmuiden vordert gestaag.

Met deze fotoreportage is de voortgang van de werkzaamheden opnieuw in beeld. Mocht u termen of locaties tegenkomen die u niet helemaal kunt plaatsen, pakt u dan de overzichtskaart erbij.

Funderingswerkzaamheden drempelkuip Zeesluis IJmuiden

Er worden funderingswerkzaamheden uitgevoerd in de drempelkuip bij het binnenhoofd. De drempelkuip is een bouwkuip waarin de drempel wordt gemaakt waar overheen straks de sluisdeuren rollen. De bouwkuip van de drempel is bijna helemaal omringd door water en daarom lastig te bereiken. Om toch werkzaamheden in deze bouwkuip te kunnen uitvoeren, heeft OpenIJ een traverse op de drempelkuip geplaatst. Een traverse is een soort rijdende tafel die op een rails over de drempelkuip kan verplaatsen. Daarop staat een kraan. Op deze foto wordt vanaf de traverse een anker geboord in de bodem van de drempelkuip. Als deze ankers in de grond zitten, wordt er onderwaterbeton in deze drempelkuipen gestort als waterdichte afsluiting. Op deze manier kan OpenIJ in de bouwkuip van de drempel gaan werken aan het betonwerk van de drempel. Zonder de ankers zou de vloer van onderwaterbeton door de grondwaterdruk omhoog komen.

 

Deurkassen nieuwe zeesluis

Er wordt hard doorgewerkt aan de deurkassen van de nieuwe zeesluis. In eerdere foto-updates is er iets te zien van het maken van de 4m dikke vloeren. Nu wordt er hard gewerkt aan de muren die zo’n 18 m boven de vloer uitgroeien voordat de constructies worden afgezonken. Dat betekent naast een hoop hijswerk om alle wapening en beton op hoogte te krijgen, ook een hele puzzel voor de bereikbaarheid van alle plekken. Dus naast al wapening en hulpconstructies om die wapening juist te plaatsen, wordt ook een grote hoeveelheid aan steigers geplaatst zodat alle locaties in de deurkas tijdens de bouw veilig te bereiken zijn.

Bekisting voor de ankerbalk

De zuidelijke muur van de nieuwe zeesluis in aanbouw. Hier brengen medewerkers van OpenIJ bekisting voor de ankerbalk van de muur aan. Zodra de bekisting is geplaatst, wordt beton gestort. Na het uitharden van het beton is de ankerbalk klaar en kunnen daar later de ankers van ieder circa 40 m lang worden aangebracht. De ankers zorgen ervoor dat de muur op zijn plek blijft staan als de nieuwe sluis wordt uitgegraven. De kolkwanden worden in de grond gebouwd. Pas als de kolkwanden aan beide zijden van de sluis verankerd zijn, graaft OpenIJ de grond tussen de muren uit.

Bouw van de sluisdeuren

Intussen vordert de bouw van de sluisdeuren ook gestaag. Elke deur bestaat uit 6 blokken: 3 bovenblokken en 3 onderblokken die samen 1 enorme deur gaan vormen. De deuren worden 72 m lang, 24 m hoog en 11 m breed. Hier zien jullie op de voorgrond het afbouwen van een onderblok waarbij de geleidingen en roostervloeren worden aangebracht. Op de achtergrond staat nog een blok.

De nieuwe zeesluis wordt straks bediend vanuit het Sluis Operatie Centrum, het nieuwe bediengebouw. De fundering van het gebouw en het eerste beton voor de kelders is op de laatste foto zichtbaar.


Twitter
Visit Us
Follow Me
Volg mij via e-mail
RSS
INSTAGRAM
Houzz