In juli gingen de eerste 500 praatpalen online in de verkoop.

De belangstelling was enorm en binnen afzienbare tijd waren de palen vergeven. Minder groot was de animo toen Rijkswaterstaat een half jaar eerder een onderhandse uitvraag deed voor het weghalen van de palen.

Infrabeheerder Van Doorn uit Geldermalsen was de enige die zich meldde met een plan voor het verwijderen van 960 palen in het eigen areaal. Het bedrijf was dan ook verbaasd toen Rijkswaterstaat vroeg om alle 3.300 praatpalen langs de Nederlandse snelwegen weg te halen.

Businessunitmanager bij Van Doorn en directeur van het duurzame dochterbedrijf Ecoleon. ‘Wij zijn geen moment van plan geweest om de palen simpelweg uit de grond te trekken, naar de stort te rijden en Rijkswaterstaat de rekening te sturen. De praatpaal is een Nederlands icoon. Wij wilden dan ook niet dat de palen in de shredder zouden belanden en eindigen als colablikjes. 

Na een eerste inventarisatie werd duidelijk dat de palen een nieuwe bestemming moesten krijgen. ‘De praatpaal heeft voor een hele generatie Nederlanders sentimentele waarde. Veel mensen gaven zelfs aan deze van ons te willen kopen. Vandaar dat wij besloten om 500 palen online aan te bieden. Maar dat de belangstelling zo groot zou zijn, hadden wij echt niet verwacht.’ Omdat Van Doorn veel mensen teleur moest stellen, besloot het bedrijf een aantal extra palen aan te bieden voor individuele verkoop. Van Doorn: ‘Wie in aanmerking wilde komen voor een paal kon een plan bij ons indienen voor duurzame herbestemming. Want uiteindelijk willen wij dat zo veel mogelijk palen een nieuwe functie krijgen.’

Op 1 oktober zijn bijna alle palen weggehaald. Op enkele locaties wacht het bedrijf op geplande werkzaamheden om bij aan te sluiten. Door werkzaamheden slim te plannen blijft de overlast voor weggebruikers beperkt, net als de CO2-uitstoot. Gemiddeld duurt het zo’n halfuur om een praatpaal te verwijderen. ‘Het ligt er een beetje aan wat wij aantreffen’, vertelt van Doorn. ‘Wij halen namelijk niet alleen de palen weg, maar ook paadjes en overstapconstructies van de vangrail. En als wij pech hebben, zijn die in een flinke laag beton gestort. Tijdens een eerste inventarisatieronde hebben wij dat allemaal in kaart gebracht. Dat was overigens ook voor het eerst dat precies duidelijk was waar praatpalen stonden en in welke staat zij verkeerden.’

Oplaadpaal voor elektrische auto’s

Voor palen die niet individueel verkocht zijn, zijn veel bestemmingen voor te verzinnen. De praatpalen inzetten als oplaadpalen voor elektrische auto’s bleek het meest kansrijk. ‘Vervolgens kunnen wij zo de palen aanbieden voor een scherpe prijs. Klanten hebben daar oor naar, zeker omdat de oplaadpaal de iconische vorm van de praatpaal behoudt, aldus van Doorn.’ Uiteindelijk keren minstens 1.675 praatpalen terug als oplaadpaal. Een idee dat ook Chrétien Gerrits aansprak, ontwerper van de praatpaal. Gerrits is blij dat de palen een nieuwe bestemming krijgen. Duurzaamheid speelde destijds namelijk ook grote rol bij het ontwerp ervan. Het herbestemmingsplan voor de oplaadpalen sluit dus perfect aan bij het oorspronkelijke idee van de ontwerper én de marktvisie van Rijkswaterstaat.



Facebook
Facebook
Google+
Google+
http://www.bic-news.nl/afscheid-van-de-praatpaal/
Volg mij via e-mail
RSS