“Column” Klevende GSM’s

COLUMN
gsm verboden
Deze moeten wij wat vaker zien

WIJK AAN ZEE – Geen bel op jouw fiets, berg jezelf dan maar!

Mocht jij ooit, met jouw fiets, oom agent tegenkomen, dan ben jij al snel 30 euro kwijt omdat jouw bel er niet is of dat hij het niet goed doet. Een ramp als jouw fietsbel het niet doet. Met alle herrie aan jouw hoofd van blèrende scooters, ronkende motoren van vrachtwagens en lijnbussen. Dan heeft iemand nogal veel aan een dergelijk belletje. Bekeuren die hap. Kom maar op met die 30 euro. De wet zegt het! Snap er alleen niet veel van. Jij kunt toch ook, net zoals wielrenners, die met 40 km per uur jouw medeweggebruiker de berm in schreeuwen en vaak zonder bel fietsen, ook een schreeuw geven? Probleem opgelost!

Wat een schande als de reflector van jouw trapper niet helemaal goed is. Hopla, 30 euro. Niet dat ik dit zelf ooit heb meegemaakt, genoeg anderen wel.

Ik heb alle bekeuringen, die een fietser zou kunnen krijgen, op een rijtje gezet. Ik snap dat het best saai zou kunnen zijn om deze punten allemaal te lezen, maar het is ook wel weer grappig om te zien wat er allemaal verzonnen is voor de fiets en fietser. Om precies te zijn, er zijn 53 bekeuringen uit een laatje getoverd. Er zitten werkelijk juweeltjes bij. Bijvoorbeeld het spoor blokkeren met jouw fiets en zo de trein geen voorrang verlenen. Dan lig jij daar, uitgesmeerd over de bielzen en de fiets verfrommeld als een hoop schroot, komt oom agent, mag ik even dokken? €85 graag! Dan is het toch beter om de trein terug te koppen in de richting vanwaar hij kwam? Maar goed, lees maar.

Het niet op slot zetten van jouw fiets op kan jou zomaar een boete opleveren van maar liefst €40
Geen fietsbel of als hij stuk is €30
Geen reflectie op de trapper €30
Geen reflectie op de band €30
Ondeugdelijk bevestigde trappers: €85
Ondeugdelijke remmen: €45
Ondeugdelijke stuurinrichting: €85
Slechte staat van het frame: €45
Geen voorrang verlenen bij haaientanden: €85
Niet stoppen voor stopstreek: €30
Op busbaan rijden: €45
Overschrijden doorgetrokken streep: €45
Niet stoppen bij stopteken, rode lamp, vlag etc: €130
Teken tot snelheid minderen negeren: €130
Door rood bij verkeerslicht rijden: €85
Door rood licht/knipperlicht bij brug: €85
Door rood knipperlicht bij overweg: €85
Geen voorrang verlenen aan bus bij bushalte: €45
Geen voorrang verlenen aan een blinde met blindenstok: €130
Geen voorrang verlenen aan een tram: €85
Geen voorrang verlenen aan in/uitstappen passagiers openbaar vervoer: €130
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer bij achteruitrijden: €85
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer bij keren: €85
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer bij wegrijden: €85
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer bij wisselen van rijstrook: €85
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer komende uit een uitrit: €85
Geen voorrang verlenen aan overig verkeer oprijden inrit: €85
Geen voorrang verlenen aan trein/overweg blokkeren: €85
Geen voorrang verlenen aan voetganger op/bij zebrapad: €130
Militaire colonne doorsnijden: €30
Geen voorrang verlenen waar dat verplicht is: €85
Inhalen vlak voor of op een zebrapad: €130
Rechts inhalen: €85
De snelweg/autoweg gebruiken als fietser: €130
Kruispunt blokkeren: €85
Negeren verplicht fietspad: €45
Niet rechts houden op de weg: €85
Geen voorlicht en/of achterlicht voeren wanneer nodig €45
Fout stallen: €30
Fiets niet op slot zetten: €40
Niet meewerken aan alcoholcontrole: €85
Niet stapvoets rijden binnen een erf: €45
Zonder teken met arm afslaan: €30
Inrijden waar verboden: €30

Het belangrijkste nummer, nummer 54, missen wij hier. Gebruik van de GSM.

Fietsers, nou ja niet alle gelukkig, maar 2 op de 5 fietsers wel, denken niet op het verkeer te hoeven letten. Bellen, Whats App, Sms en nog veel meer. Dit allemaal tijdens het besturen van een fiets. Fietsers die op dezelfde weg rijden als hun medeweggebruikers op een brommer of snorfiets. Om over automobilisten maar niet te spreken. Fietsers die achterop komend verkeer niet eens opmerken. Jijzelf kunt er niet langs. En dit op een fietspad waar eigenlijk met gemak met 4 fietsers naast elkaar gefietst kan worden. Maar doordat fietsende verkeersdeelnemers, vastgeplakt zitten met hun handen aan hun mobieltje en meestal ook nog doppen in hun oren hebben, slingeren zij zo dusdanig dat passeren een kamikazedaad zou zijn. En iets horen? Welnee, oren zitten toch volgepropt. Of met harde muziek of met een gesprek. Gek hé dat zij niets horen, nee natuurlijk niet!

€100 euro dokken voor een snorfietser, als deze zijn of haar telefoon ook maar even alleen vast heeft zonder er iets mee te doen. Alleen zichtbaar vasthouden? Dit is €230 voor een automobilist. Wat is er bij een fietser minder gevaarlijk?

Met een opgewekt gevoel en het idee dat dit niet in onze regio gebeurt, ga ik vol vertrouwen kijken op een druk punt in het centrum van Beverwijk. De eerste fietser dient zich aan. Niet te geloven, gelijk raak. Wijkers doen zoiets toch niet?

bellen op fiets4
Deze dame fietst slim. Zij heeft een bel en houdt een bus van Connexion op
bellen op fiets5
Wat werd er bedoeld met dit bericht? Dame dame, een paal. Oeps, bijna raak

Binnen 5 minuten leg ik 5 mensen vast met een gsm aan de hand geplakt. Nog geen minuut voor één overtreder. O nee, dat is ook zo! Het is geen overtreding! Ga lekker voor een bus van Connextion rijden om deze zo op te houden. Geen probleem! Slinger door het drukke verkeer al tikkend op dat schermpje. Geen probleem! En zodra de buschauffeur, als teken van waarschuwing, een tik zou geven op zijn claxon, dan is hij gelijk de klos wegens overlast veroorzaken zonder direct afwenden van gevaar. Stel, de dame schrikt. Je moet niet denken wat er dan allemaal kan gebeuren. Denk nu niet dat het alleen maar om jeugdige types gaat. Alle leeftijden zijn vertegenwoordigd.

bellen op fiets6
O jee, geen bel op de fiets. €30
bellen op fiets7
Even goed tot mij door laten dringen wat er eigenlijk staat
bellen op fiets2
Gelukkig, hem blijft €30 bespaart. Hij heeft een fietsbel
bellen op fiets1
Toch maar iets terug zeggen. Kan jij hem zo wel bedienen, die bel?
bellen op fiets3
Vergeet vooral de oordoppen niet en zet nou een bel op jouw fiets, anders …..

Het is maar goed dat er wetgevers zijn die 53 overtredingen bij elkaar hebben geschraapt. Geen reflectierand aan de fietsband is toch vele malen gevaarlijker dan dit klevende aai-gedrag over het schermpje van een GSM toestel.

Waarom laat wetgeving over dit mateloos ergerend gedrag zo lang op zich wachten? Het komt vast door onze deskundige wetgevers? Zij zijn zo deskundig, zij komen er vast niet uit. Eén ding is zeker!

Reflectieloze wetgevers, die zijn pas écht levensgevaarlijk!

djp portret
Dirk-Jan Prins

Twitter
Visit Us
Follow Me
Volg mij via e-mail
RSS
INSTAGRAM
Houzz

Comments are closed.