“Column” Nog even doorbomen!

COLUMN

BEVERWIJK / WIJK AAN ZEE 

IEP
Hij gaat plat! In april 2015 is de start van de herinrichting. Indien iemand wilt, je kunt er een stekje van krijgen

Hoe vreemd kan het gaan! Waar in de gemeente Beverwijk kosten nog moeite worden gespaard een eeuw oude karakteristieke boom zo snel mogelijk naar de vlakte te krijgen, ten behoeve van het verkeer, wordt een stukje verderop in dezelfde gemeente, op de Zeestraat richting Wijk aan Zee, kosten nog moeite gespaard bomen te beschermen tegen het verkeer en het verkeer tegen de bomen.

vangrail
Geleiderail

De gemeente laat weten dat de geplaatste geleiderail, tegenover het huis met de indiaan, het begin is. Het is de bedoeling om langs de hele bomenrij van de Zeestraat een dergelijk bouwwerk te plaatsen. De reden waarom deze nog niet langs de hele bomenrij is geplaatst? Een verlaten gasleiding die niet alleen verlaten maar ook vergeten bleek, toen de plannen voor de Zeestraat op de tekentafel lagen.

Het resterende gedeelte van geleiderail wordt binnenkort geplaatst door de onderaannemer van KWS. KWS is de aannemer die het groot onderhoud van de Zeestraat fase 2 perfect heeft uitgevoerd.

Een richtlijn vanuit het CROW, een intelligente groep die zonder winstbejag slimme oplossingen bedenkt voor de infrastructuur, zorgt ervoor dat dit soort geleiderail geplaatst wordt. Aldus in hun eigen bewoordingen omschreven. Eigenlijk moet er van dit elitaire clubje een obstakel-vrije ruimte van 4 meter uit de zijkant van de rijweg zijn. Maar deze karakteristieke bomen, zoals de gemeente deze noemt, staan binnen deze 4 meter zone. Vandaar dat omwille van de veiligheid, voor de weggebruiker en de boom, gekozen is om deze geleiderail te plaatsen.

Zeestraat inhaalverbod_1
Inhaalverbod Zeestraat

Heeft de bedenker van de herinrichting wel voldoende nagedacht over een ander obstakel op de Zeestraat? Denkelijk niet! Als in het voorjaar de strandhuisjes naar het strand gebracht worden, zijn dit obstakels die normaal gesproken worden ingehaald door medeweggebruikers. Maar ja, met dit huidige inhaalverbod zal iedereen netjes, tot aan Wijk aan Zee, erachter blijven hangen. Geen enkele reden om te denken dat dit gevaarlijke situaties op gaat leveren!

strandhuisje
Vervoer strandhuisje over de Zeestraat

En voor de iep is door de inzet van de geleiderails een nieuwe oplossing ontstaan. Bouw er een rotonde omheen en zet een geleiderails om de boom. Probleem opgelost en gelijk een mooie prominente plaats voor de iep. Perfecte doorstroom van het verkeer en de iep kan nog 100 jaar stralen, als hij niet ziek wordt. De oudste iep ooit stond in Vledder (Drenthe) en werd 160 jaar. Doordat hij de iepziekte kreeg moest hij wijken. Nu wil onze gemeente voor een kruising een andere kruising terug, terwijl in heel het land de rotonde zijn diensten meer dan bewezen heeft.

Maar ja, een rotonde voor het gemeentehuis? Is dit wel een goed idee? Zij blijven nu al te veel in rondjes draaien, laat staan met een rotonde voor de deur.

En waar is de geleiderail van gemaakt? Juist, van bomen!

djp portret
Dirk-Jan Prins


Widget is loading comments…


Twitter
Visit Us
Follow Me
Volg mij via e-mail
RSS
INSTAGRAM
Houzz