“Column” Stap dichter bij verbod

COLUMN
Gedeputeerden op schip Neptunus
Van LnR: Bea Schouten, Tjeerd Talsma en Mariëtte Pennarts

WIJK AAN ZEE – Verbod op ontgassen van benzeen voor varende binnenvaartschepen

Hoera alweer een stap dichterbij schone lucht. Want de stap naar schonere lucht is op 1 januari 2016 een feit. Dan wordt het verbod op varend ontgassen uitgebreid met producten die 10% of meer benzeen bevatten (UN 1267, 1268, 1863, 1993 en 3295).

Helaas! Negen maanden later het bericht: Gedeputeerden Tjeerd Talsma (Noord-Holland), Bea Schouten (Gelderland) en Mariëtte Pennarts (Utrecht) spraken woensdag 7 september met de binnenvaartbranche over varend ontgassen. Dit gebeurde aan boord van binnenvaartschip De Neptunus op uitnodiging van het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart (CBRB) en BLN-Schuttevaer, de brancheorganisatie voor de binnenvaart. Want op vaarwegen in Nederland is het binnenvaartschepen nog steeds toegestaan benzeen en benzeenhoudende stoffen te ontgassen in de buitenlucht. Maar deze stoffen zijn slecht voor het milieu, de luchtkwaliteit en de volksgezondheid. Ook levert ontgassen stankoverlast op. In Duitsland en delen van België is ontgassen zelfs al helemaal verboden.

Verbod op varend ontgassen

De provincies Zuid-Holland, Noord-Brabant, Flevoland, Gelderland, Zeeland, Utrecht en Noord-Holland proberen nu gezamenlijk zo snel mogelijk varend ontgassen te verbieden. Om dat te bereiken lieten ze dit voorjaar al problemen in hun provincies in kaart brengen door een onderzoeksbureau. Deze resultaten zijn aangeboden aan staatssecretaris Dijksma. Robert Kasteels, directeur van CBRB, gaf tijdens het gesprek  aan dat de binnenvaart ook beseft dat ze moeten stoppen met varend ontgassen. Kasteels: “Het is niet alleen van belang voor het milieu, maar ook voor onze mensen. Wel moeten er heldere kaders zijn als het verbod wordt ingevoerd.”

‘Luchtkwaliteit beschermen’

Gedeputeerde Tjeerd Talsma: “Als milieugedeputeerde wil ik er alles aan doen om de luchtkwaliteit te beschermen. Het gaat steeds beter en dat moeten we zo houden. Daarom ben ik verheugd met de samenwerking met de provincies Utrecht en Gelderland. Maar ook met het havenbedrijf Amsterdam. Een stap dichter bij een verbod op varend ontgassen is een succes voor onze luchtkwaliteit.”

Maar meneer de Gedeputeerde, wie pakt nu eens eindelijk de gróte scheepvaart aan? Wordt het niet eens tijd dat alle grote oceaanstomers, met nadruk op stomers, eens gaan stoppen met alles en nog wat te verstoken in de machinekamers, als het maar goedkoop is? Ga eens voor de grap staan, nou ja grap, bij IJmuiden en tel de enorme pluimen van de grotere schepen. En dan hebben wij het alleen nog maar over IJmuiden. Maar wij hebben Den Helder en Rotterdam maar ook Antwerpen nog.

boot grande tema
Grande pluim ondanks dat hij stationeer draait        Foto: Dirk-Jan Prins

Nu, zoveel jaar en negen maanden verder, nog steeds niet het gewenste resultaat. Laten wij toch maar positief proberen te denken over het eerste bericht. Het is opnieuw een “stapje” in de goede richting. Alleen is het voor de gemiddelde burger niet te bevatten waarom het allemaal zolang moet duren.

djp portret
Dirk-Jan Prins

Twitter
Visit Us
Follow Me
Volg mij via e-mail
RSS
INSTAGRAM
Houzz