Drukke bedoening

NIEUWS

IJMUIDEN – Elke dag komen er 400 medewerkers naar de bouwlocatie waar zij werken aan de nieuwe zeesluis IJmuiden.

Om veiligheidsredenen gebeurt dit niet op eigen gelegenheid. Hiervoor is busvervoer geregeld.  De tweelingbroers Frans en Jan van Rossum zijn chauffeur op deze bus. Zij vertellen over hun werk!


De 69-jarige tweeling Frans en Jan van Rossum staat nog volop in het leven. Reden voor hen om na hun pensionering niet stil te gaan zitten, maar 2 tot 3 dagen te werken op de personeelsbus van OpenIJ die medewerkers naar de juiste locatie op het sluizencomplex in IJmuiden brengt. ‘
Niets doen is niets voor mij’, vertelt Frans van Rossum. ‘Zowel Jan als ik doen nog van alles en ook dit kwam op ons pad.

Frans en Jan maken deel uit van een chauffeursploeg van 10 personen, die samen 4 elektrobussen en 4 dieselbussen van OpenIJ besturen. ’s Ochtends vroeg zijn de eerste chauffeurs al in touw. Om 04.45 uur start de eerste werkploeg. Dan staan er 3 chauffeurs paraat. ’s Middags om 15.00 uur, als de eerste ploeg klaar is met werken en de tweede ploeg begint, draait het chauffeursteam op volle sterkte met 5 chauffeurs. ’s Avonds om 23.00 uur wordt de late ploeg weer naar de poorten van het sluiscomplex gebracht. ‘Maar als er bijzondere werkzaamheden zijn, bijvoorbeeld een nachtelijke betonstort, dan kan het zijn dat wij tot 03.00 uur doorwerken’, legt Jan uit.

De chauffeurs rijden het hele terrein over, iedere locatie heeft een vaste bushalte. Naast het werkploegenvervoer zorgt het team ook voor incidenteel vervoer tussendoor, bijvoorbeeld van uitvoerders of van facilitaire medewerkers. ‘Wij controleren het pasje van iedereen die instapt’, vertelt Frans. ‘Dat is puur voor de veiligheid. Heeft iemand geen pasje, dan is die persoon niet op de hoogte van de huisregels op het bouwterrein en kan die niet worden toegelaten. Er zijn hier ontzettend veel vervoersbewegingen op een kleine oppervlakte. Kranen, shovels, noem maar op. Iemand kan hier niet zomaar gaan rondlopen.’

Veiligheid boven alles. Vandaar dat alle chauffeurs in bezit zijn van een VCA-diploma en zijn Bedrijfshulpverleners. Jan: ‘Als BHV’er zijn wij herkenbaar aan onze rode helm. Daarnaast dragen wij, net als iedereen, veiligheidskleding. De route heeft vaste EHBO-punten en er is bovendien een calamiteitenroute aangelegd. Een verkeersregelaar zorgt voor een ordentelijk verloop van het verkeer op het terrein. Als het op veiligheid aankomt kan ik jou verzekeren dat er aan alles is gedacht.’

Frans en Jan vinden het heerlijk om dit werk te doen. ‘Het is zinnig werk. Zo hebben wij veel sociale contacten door dit werk en het is mooi om van zo dichtbij getuige te zijn van de bouw van ’s werelds grootste zeesluis’, aldus Frans. Jan besluit: ‘Wij werken hier met veel verschillende nationaliteiten en niet iedereen spreekt even goed Nederlands, maar met Engels en Duits komen wij een heel end. En zelfs als dat niet lukt, houden wij de moed erin. Het is bij ons iedere dag een vrolijke boel.’


Facebook
Facebook
Twitter
Visit Us
Volg mij via e-mail
RSS
INSTAGRAM
Houzz