Koffervis mét kofferbak

COLUMN

BEVERWIJK / WIJK AAN ZEE – Laatst moest de weg van Beverwijk naar Wijk aan Zee “genomen” worden. De keus van het woord genomen is bewust. Het waaide zo hard, dat de meeste fietsers en brommers moeite hadden vooruit te komen. Afstappen was dan ook de beste optie. Auto’s hebben hier minder last van. Hoewel de kolk in een tank aanmerkelijk groter is bij een dergelijke weerstand dan wanneer het kastelenweer is. Kastelenweer is een uitdrukking onder piloten als het weer zo helder en mooi is dat het uitzicht fenomenaal genoemd kan worden. Hoe de vogels met weerstand omgaan, is al eens eerder beschreven in het artikel over de Albatros.

Hoe zouden vissen het ervan afbrengen als door wat voor oorzaak dan ook de stroming dusdanig is dat zij bijna stil zouden moeten hangen. Geloof het maar, de natuur heeft een aardige stroomlijn voorziening ingebouwd. Zo mooi zelfs dat geleerden nog steeds aan het onderzoeken zijn hoe sommige diersoorten zich zo snel door het water kunnen bewegen. Tijdens een dergelijk onderzoek kwam men ook het Koffervisje tegen. Helaas weer een dier dat wij voor de kust van Wijk aan Zee niet zullen tegenkomen. Dan moeten jullie een eindje verder zwemmen naar de Indische, Atlantische en de Stille Oceaan. Maar hoe indrukwekkend is het te zien dat dit diertje nagenoeg geen weerstand heeft.

koffervis2

Het is niet bepaald één van de mooiste schepseltjes, maar zwemmen dat hij kan. Geleerden hebben deze weerstand vertaald naar de luchtweerstand van een auto. De auto ging lijken op het visje. De uitkomst van de CW waarde was verbluffend te noemen.

Maar eerst waarom de Koffervis.

De Koffervis heeft zijn huis in de koraalriffen, lagunes en het zeewier van de tropische zeeën. De overeenkomst met auto’s is in veel opzichten gelijk. Dit diertje moet zijn krachten sparen en zich verplaatsen met zo min mogelijk verbruik van energie. Dit vereist sterke spieren en een gestroomlijnde vorm. Het diertje moet een hoge druk weerstaan ​​en moet zijn lichaam beschermen tijdens botsingen, waarbij een stijve buitenste huid noodzakelijk is. En het moet bewegen in een kleine ruimte in zijn zoektocht naar voedsel, die een goede wendbaarheid vereist.

Dit gegeven is toegepast op automotive engineering. Want de Koffervis is een ideaal voorbeeld van stijfheid en aerodynamica. Bovendien is zijn kooiconstructie vrijwel identiek met de dwarsdoorsnede als die van een auto carrosserie. En dus mocht de Koffervis model staan voor een tot nu toe uniek ontwikkelingsproject.

dcxbionic

Het werd een studie van Daimler-Chrysler. Zo behaalden de ingenieurs een luchtweerstand die 0,19 dichter bij de weerstand van de koffervis kwam dan de “normale” ontwerpen. Maar ja, de natuur zou de natuur niet zijn als wij, met al onze huidige technieken, de werkelijke waarde van de koffervis bij lange na niet halen. Maar er is vooruitgang geboekt. Van een in deze tijd een normale waarde van een gemiddelde van 0,35 naar een 0,19. Dit is een extreem lage cw waarde. Volkswagen is er in geslaagd dit getal naar 0,19 te zetten. Daimler-Chrysler kwam met het Koffervis onderzoek op ongeveer 0,16

Maar weten jullie nu wat de CW waarde is van dit zo vaak genoemde visje? Dit is 0,09

Helaas is het broertje van de vis, die met de vier wielen en kofferbak, een studiemodel en zal nooit het daglicht zien als een productie model. Misschien voor veel mensen een opluchting. Zo vreemd er in het begin gekeken werd naar de Prius, zo zou deze wagen voor velen de misselijkmakende grens van wanstaltigheid hebben bereikt. En de autofabrikanten zijn bovendien te verlegen en te bang om iets op de markt te zetten buiten het verwachte om.

Onze verwachting, dat de natuur het van ons wéér zou winnen, is in ieder geval opnieuw waar gemaakt. Nu heeft zo’n klein rot visje ons te pakken genomen. Wanneer gaan wij als mens onze beperkingen nu eens onder ogen zien?


HTML Comment Box is loading comments…

Facebook
Facebook
Google+
Google+
http://www.bic-news.nl/koffervis-met-kofferbak/
Volg mij via e-mail
RSS
INSTAGRAM