Vervolg, nieuw rangeerterrein Beverwijk

NIEUWS
kalkwagens_bij_Oxystaalfabriek
Kalkwagens bij Oxystaalfabriek.

BEVERWIJK – De plannen om het rangeerterrein naar Beverwijk te verplaatsten krijgt ondanks alle kritiek toch doorgang.

Maar zoals altijd krijgt ook dit muisje een staartje. Lees het verslag van Bart Vuijk van het Noord-Hollands Dagblad welke ontwikkelingen er zijn.


Ongebluste kalk op rangeerspoor ’geen gevaar’

BEVERWIJK – Op het nieuwe, verlengde rangeerspoor tussen Zwaansmeer en Broekpolder in Beverwijk zullen straks geen treinen met gevaarlijke stoffen rangeren zoals ammoniak, chloor of lpg. Wel zullen er treinen met ongebluste kalk worden gerangeerd.

Door Bart Vuijk – 19-6-2015, 11:59 (Update 19-6-2015, 12:45)


Ongebluste kalk niet gevaarlijk, wel ‘stuifgevoelig’

Ongebluste kalk wordt echter niet gezien als een gevaarlijke stof. Wel als ’stuifgevoelige’ stof. Het spul kan wel gevaarlijk zijn als het in de ogen komt of op de huid, en ook kan het bijvoorbeeld vissterfte veroorzaken als het in water komt. Als het met water in aanraking komt, wordt het heet, wat brandwonden kan veroorzaken.

Omgevingsdienst IJmond heeft echter geen nadere eisen gesteld aan het vervoer en het rangeren van wagons waar ongebluste kalk in zit. De eis die wordt gesteld, is dat de wagons zijn afgesloten en op het rangeerterrein niet worden geopend. Sterker nog, ze kunnen niet eens open, meldt een woordvoerder van de Omgevingsdienst.

Kalktreinen zijn niet helemaal onomstreden. In de afgelopen jaren zijn er meerdere ongelukken geweest waarbij kalktreinen zijn ontspoord. In Beverwijk gebeurde dat nog in 2011, toen een wagon te ver doorreed op het rangeerspoor en achter de rails terechtkwam. Dit bleek te gaan om een lege wagon.

Geluidsmuur

Het rangeerspoor dat Prorail wil aanleggen tussen de twee dichtbevolkte Beverwijkse woonwijken, komt aan de kant van Zwaansmeer op 35 meter te liggen van de dichtstbijzijnde woning, en aan de kant van Broekpolder op 47 meter. De rangeersporen worden omgeven door een geluidsmuur van 2,7 meter hoog. Veel geluid blijft echter hoorbaar. De gemeente heeft een vergunning afgegeven waarin staat dat het spoor ’s nachts piekgeluiden tot 66 decibel mag veroorzaken. In de milieuvergunning is wel opgenomen dat om de vijf jaar nieuwe technische maatregelen moeten worden getroffen als die dan beschikbaar zijn, teneinde het lawaai voor de omgeving te verminderen.

De ruime milieuvergunning ontmoette kritiek van een aantal oppositiepartijen in de Beverwijkse gemeenteraad, maar de meerderheid van de raad stemde ermee in. Gelijktijdig met de aanleg van het rangeerspoor wordt ook een nieuwe fietstunnel aangelegd.


Twitter
Visit Us
Follow Me
Volg mij via e-mail
RSS
INSTAGRAM
Houzz