WEETJES

 


ELEKTRISCH VLIEGTUIG STIJGT VERTICAAL OP

De Duitse start-up Lilium ontwikkelt een elektrisch vliegtuig dat verticaal kan opstijgen en landen als een helikopter en in de lucht de kruissnelheid haalt van een klein turbopropvliegtuig. Reizen per vliegtuig is maar omslachtig, vinden de oprichters van  Lilium. Niet vanwege de reis in de lucht, maar vanwege de reisafstand van en naar het vliegveld.

Het idee is dat de Lilium Jet een nieuwe manier van luchtvervoer mogelijk maakt met simpele, stille en milieuvriendelijke vliegtuigen, die dichtbij of zelfs in de stad kunnen opstijgen en landen. De Lilium Jet is een klein vliegtuig met vaste vleugels dat wordt aangedreven door een serie propellers die in rijen op de vleugels zijn gemonteerd. De gestroomlijnde cabine heeft twee zitplaatsen met een fly-by-wire-joystick voor de besturing.

Aan weerszijden van de cabine zit een uitschuifbare module met een dubbele rij propellers: deze twee modules zijn kantelbaar om voortstuwingskracht te leveren tijdens het opstijgen en landen. De elektromotoren voor de aandrijving hebben een vermogen van 320 kW. Het vliegtuig kan computergestuurd verticaal opstijgen en landen vanaf elke open plek van minimaal 15 bij 15 meter. In de lucht haalt de Lilium Jet een kruissnelheid van 300 km/h en een maximumsnelheid van 400 km/h. Het toestel is ontworpen voor een maximale vlieghoogte van 3 km en zal in Europa geclassificeerd worden als licht sportvliegtuig.

Lilium is opgericht door ingenieurs van de Technische Universität München en maakt onderdeel uit van een businessincubatorprogramma van de Europese ruimtevaartorganisatie ESA. De oprichters van Lilium hebben de werking van het concept al bewezen met een aantal schaalmodellen van 25 kg. Momenteel bouwen ze het eerste prototype. De verwachting is dat de elektrische jet in 2018 op de markt komt.


MOBIELE ZONNEBLOEM PRODUCEERT 40 PROCENT MEER STROOM

Mobiele zonnebloem produceert 40 procent meer stroom
Foto: Smartflower
Een combinatie van slimme technologie en esthetiek, de smartflower POP  bestaat al sinds 2010. De makers hebben nu een nieuwe versie gemaakt die 40 procent meer zonnestroom kan produceren. De nieuwe Smartflower is in staat om de zon te volgen, kan zichzelf koel houden en zelfs zichzelf schoonmaken.

De smartflower is een mobiel zonnesysteem dat eenmaal uitgeklapt een oppervlakte heeft van bijna 18 vierkante meter aan zonnecellen. Door mee te bewegen met de zon wordt altijd op de meest efficiënte manier zonnestroom geproduceerd.


De Sunbike is binnenkort in een motor, brommer of snorfiets uitvoering verkrijgbaar

Wist jij dat het eerste exemplaar van de wereld hier te zien is bij EVC in Heemskerk? Dat zelfs de importeur voor Europa nog geen kennis heeft genomen van dit model en dat het zeer zeker de moeite waard is om eens een kijkje te nemen?

De Sunbike Electric
Foto: Dirk-Jan Prins       De Sunbike Electric
907eo0nfn
Foto: Sunbike

Met zonnecellen in het wiel laadt deze Nederlandse E-Bike zichzelf op.

Met zonnecellen in het wiel laadt deze Nederlandse e-bike zichzelf op
©: Solar Application Lab

De Nederlandse startup Solar Application Lab (SAL) heeft een innovatie gedaan met de elektrische fiets waardoor het bijna niet meer nodig is om de e-bike op te laden: zonnecellen in het voorwiel. De ‘Solar Bike’ wordt de nieuwe fiets genoemd. In het voorwiel zitten zo’n 60 kleine zonnecellen die elk een vermogen hebben van 0,6 watt. De stroom wordt opgeslagen in een accu in de fiets.

Met deze ontwikkeling is er een techniek ontstaan die twintig keer effectiever is (dan de huidige zonnecellen. Daardoor wordt het mogelijk om ook voldoende energie op te wekken op kleinere oppervlaktes. Dus ook op jouw fiets. Hoe Hollands wil jij het hebben?

De komende maanden wordt een tiental fietsen getest. Er gaat onder andere gekeken worden naar hoe de fietsen presteren onder verschillende weersomstandigheden, maar men is ook benieuwd naar de risico’s qua diefstal en vandalisme.


Wordt dit de eerste elektrische supercar van James Bond? 

Aston-Martin
Bron & foto: Aston Martin
Aston Martin gaat samenwerken met het Chinese techbedrijf LeEco om de eerste elektrische commerciële auto van Aston te ontwikkelen.

Het merk, dat bekendstaat als de favoriet van James Bond, wil samen met het Chinese concern in 2018 de RapidE, zoals de auto voorlopig heet, op de markt brengen. Eerder werkte leEco en Aston Martin al samen bij de ontwikkeling van de Rapide S.

LeEco is in China bekend als een fabrikant van smartphones en online tv. Het concept van de RapidE werd in oktober door Aston Martin onthuld. Streven is om eerst te kijken hoe de samenwerking gaat bij de RapidE en dan mogelijk nog meer elektrische auto´s te ontwikkelen later dit decennium.

“Wij worden gestimuleerd door de snelheid en de technische diepte van LeEco in dit concept naar volle productie”, verklaarde Aston Martin-topman Andy Palmer. “Het naar de markt brengen van de RapidE in 2018 is een belangrijke mijlpaal voor beide bedrijven.”


De bouw van het grootste drijvende zonnepark ter wereld, dat gepland is in Japan, is begonnen.

Kyocera gaat 13,7 megawatt aan zonnepanelen plaatsen op een waterreservoir. In Japan zijn er al 3 drijvende zonneprojecten die groene stroom produceren. Deze projecten hebben een vermogen van tussen de 1 en ruim 2 megawatt. Het nieuwe project is dus vele malen groter dan de huidige zonneparken.

Bron en Foto: Kyocera

Het duurt nog wel even voordat het zonnepark elektriciteit gaat produceren. Naar verwachting is Kyocera in maart 2018 klaar met de bouw bij de Yamakura-dam, ongeveer 32 kilometer ten oosten van Tokio.

Het 180.000 vierkante meter tellende project gaat bestaan uit ongeveer 51.000 modules van Kyocera. Eenmaal operationeel gaan de zonnepanelen jaarlijks 16 gigawattuur groene stroom leveren aan het energienet. Drijvende zonneparken zijn duur om te maken, maar hebben ook voordelen ten opzichte van zonneparken op land of op daken. Door het water worden de zonnepanelen afgekoeld, wat een positief effect heeft op de stroomproductie. Verder zorgen de panelen op waterreservoirs ervoor dat er minder algen groeien in het water, waardoor de waterkwaliteit toeneemt.


Zodra iemand zegt opnieuw het wiel te hebben uitgevonden, wordt deze al snel als een dwaas neergezet. Toch is dit in zekere zin gebeurd. 

In 2007 is mijn idee van een wiel met tangentiële suspensie geboren. Ik zat op de luchthaven van Eindhoven te wachten op een vlucht naar mijn thuisland. Ik zag een moeder een buggy duwen. De voorwielen raakte een stoeprand en het kind schokte naar voren als gevolg van de impact. Ik vroeg mijzelf af waarom een wiel niet een opschorting zou kunnen hebben. Zo zou een impact vanuit elke richting verzacht worden. Ik schetste het idee in mijn notitieblok wat ik kreeg op mijn vlucht. Zo vertelt Sam Pearce. Hij schetste het idee van een Loopwheel.

Loopwheel veren zijn gemaakt van een koolstof composietmateriaal zorgvuldig ontwikkeld en getest om optimale compressie en zijdelingse stabiliteit en sterkte en duurzaamheid te geven. Speciaal ontworpen connectors hechten de veren op de naaf en de velg. Er zijn drie bronnen in elk wiel, die samenwerken als een zelfcorrigerend systeem. De veer configuratie maakt het koppel soepel tussen de naaf en velg worden overgedragen. 

Sam Pearce heeft nu via crownfunding genoeg geld binnen gehaald om naast de crossfiets ook een wiel te ontwikkelen als rolstoelvariant.

Loopwheels Sam Pearce
Loopwheels-Sam-Pearce_dezeen_468_1
Loopwheels Sam Pearce

 Lexus’ zwevende skateboard rijdt op kou

HOVERBOARD:De autofabrikant Lexus maakt melding van een heel nieuw zwevend skateboard – een zogeheten hoverboard – dat rookt en op kou ‘rijdt’.

Japanners lopen voorop met hoverboard. Sinds Marty McFly over het witte doek stoof in Back to the Future II kwijlen nerds en technici met jongensdromen bij de gedachte aan een zwevend skateboard – een zogeheten hoverboard.

Verschillende fabrikanten hebben al allerlei technieken uitgeprobeerd, maar zijn er nog niet in geslaagd een hoverboard te maken dat voor jan en alleman geschikt is. Het Japanse Lexus wil daar nu verandering in brengen.

Hoverboard zweeft dankzij supergeleidende magneten

Het bedrijf, dat de luxueuzere variant van de Toyota maakt, vraagt aandacht voor het nieuwe hoverboard, Slide genaamd. De plank, die van bamboe en koolstofvezel gemaakt lijkt te zijn, zweeft in de video boven het asfalt.

Om de plank te laten zweven gebruikt Lexus supergeleidende magneten. Het metaal van de magneten verliest alle elektrische weerstand wanneer het gekoeld wordt. Daarnaast krijgen de magneten een ‘richting’ als ze gekoeld worden, waardoor ze binnen een baan blijven.

Het hoverboard rookt. Het zit vol vloeibare stikstof, die een supergeleidende magneet in de plank koel houdt. Deze stikstof heeft een temperatuur van -196 graden Celsius. De ‘rook’ is verdampte stikstof.

Hoverboard heeft metalen onderlaag nodig

Supergeleidende magneten hebben niet zo heel veel metaal nodig om op de onderlaag te kunnen reageren. Maar wel een beetje, en er moet dan ook een kleine hoeveelheid metaal in de grond zitten. Zolang er vloeibare stikstof in de plank zit, kan hij boven de grond blijven zweven. Is de stikstof verbruikt, dan zakt de plank naar de grond. Zweven kan hij pas weer wanneer hij is bijgevuld. Het is niet waarschijnlijk dat de hoverboard van Lexus in de handel komt. Op internet doen geruchten de ronde dat het filmpje een marketingstunt van Lexus is om aandacht te vragen voor de presentatie van een nieuwe auto.

Sciencefiction kent wel meer hoverboards

De mobiele telefoon is geïnspireerd op het Star Trek-universum en ook cyborgs, satellieten en vliegende auto’s komen rechtstreeks uit de wereld van sciencefiction.


 Kamerplant verraadt moordenaar

FORENSISCH ONDERZOEK: De politie heeft een nieuw wapen: een visuele microfoon kan gesprekken op video’s zonder geluid aflezen aan bijvoorbeeld de vibraties van de bladeren van een plant. Zo worden videobeelden nog nuttiger bij het opsporen van misdadigers.

Videobeelden bieden meer mogelijkheden

Aan een tafel in een plaatselijk café zitten twee mannen te praten over een moord die een van hen wil plegen. Wat ze niet weten is dat de potplant in de hoek en de servetten meeluisteren en hun verhaal aan de politie kunnen vertellen. Dit scenario lijkt rechtstreeks uit Hollywood te komen, maar de technologie bestaat al. Onderzoekers van het Massachusetts Institute of Technology (MIT), Microsoft en Adobe ontwikkelden een methode waarmee geluiden op videobeelden zonder geluid te zien zijn.

Chipszak spreekt door geluiddicht glas

Met de techniek kunnen forensisch onderzoekers de microscopische trillingen van voorwerpen op beeld analyseren. Zo hebben ze iets verstaanbaar weten te maken van de trillingen van een chipszak achter geluiddicht glas, die met een camera op 5 meter afstand is gefilmd.

BEKIJK HIER DE FILM 

Geluidsgolven worden opgevangen door voorwerpen

Geluid plant zich als drukgolven door de lucht voort en brengt alles een klein beetje in beweging. De trillingen die zo ontstaan zijn extreem klein – een duizendste deel van een millimeter – en dus niet met het blote oog te zien. Maar een videocamera kan ze oppikken. Zware en onbuigzame voorwerpen als een koffiekopje trillen minder dan lichtere, flexibele materialen, en het is dan ook makkelijker om de bewegingen van bijvoorbeeld een blad van een kamerplant waar te nemen. Met behulp van een geavanceerd computerprogramma meten de onderzoekers kleine kleurveranderingen in de beeldpixels. Geluidstrillingen beïnvloeden de kleurnuance van de pixels iets.

Computer zet kleurveranderingen in geluid om

Het computerprogramma berekent de mate van trilling op basis van de kleurveranderingen van de plant. De vibraties worden omgezet in het geluid dat de plant ‘gehoord’ heeft. Interessant is dat zelfs een gewone videocamera de benodigde kleurverschillen registreert, want de pixels verschuiven iets in de loop van de tijd die het kost om de informatie van de pixels in de chip van de camera in te lezen. De technologie van het MIT borduurt voort op een veel primitievere methode die de Russen in de Koude Oorlog gebruikten om de Amerikanen af te luisteren.

Met deze nieuwe techniek hebben forensisch experts een krachtig gereedschap in handen om complexe misdaden op te lossen.


Bron: Volkswagen

Volkswagen wil zo snel mogelijk de zwevende auto in gebruik gaan nemen. Deze auto’s werken door elektro magnetische strips ingebed in de wegen. Zie jij jezelf al zweven?

 Bekijk deze film 


Dit is het uitzicht vanuit jouw volgende auto

Jouw volgende auto

De zelf-rijdende auto van de toekomst is voorzien van luxaflex, een draadloze oplader voor je mobiel en een laserscanner op het dak. De auto Rinspeed Budii is de komende twee weken op de autosalon in Genève te zien.

In de auto van de toekomst kan het stuur aan de kant worden geschoven, terwijl de passagiers zich met andere zaken bezighouden. Zo ziet het Zwitserse bedrijf Rinspeed het in elk geval.

Stel je voor: jij voegt met jouw auto in op de snelweg. Het verkeer rijdt lekker door en jij laat het stuur los, dat zich terugtrekt en met behulp van een robotarm aan jouw voeten gaat liggen. De auto neemt de besturing over, terwijl jij met een druk op de knop het zonneschermen uitvouwt en jezelf zo afschermt voor nieuwsgierige blikken. Jij pakt jouw laptop en gaat aan het werk. Terwijl de auto rijdt via een scanner, kun jij de waaiervormige zonneschermen uitvouwen en ongezien door andere weggebruikers jouw gang gaan.


Hoe dit zon-aangedreven vliegtuig rond de wereld gaat vliegen.

Solar Impulse 2
Solar Impulse 2

In maart van dit jaar gaan de Zwitserse piloten Bertrand Piccard en André Borschberg proberen om de eerste mensen te zijn die om de wereld gaan vliegen in een zon-energie aangedreven vliegtuig.

Hun reis zal vijf maanden duren. In deze tijd gaan zij ruim 35.000 km afleggen. Zij zullen starten, maar ook weer eindigen met deze monsterrit, in Abu Dhabi. Er zullen stops zijn in Noord-Afrika of Zuid-Europa en de Verenigde Staten.

Bertrand Piccard is een ballonvaarder die de eerste non-stop reis rond de wereld, als copiloot, in een ballon in 1999 aflegde. In 2003 is hij samen met André Borschberg, een ingenieur en voormalig gevechtspiloot en met een team van tachtig ingenieurs en technici, twaalf jaar aan het ontwikkelen geweest aan één van de meest innovatieve zon aangedreven machines op onze planeet.

Het vliegtuig is niet erg comfortabel. Zeker gezien het feit dat het drukloos is en geen warmtebron heeft. Beide piloten zullen met speciale tanks moeten wennen aan de hoogte waarop zij gaan vliegen. Zij zullen bovendien moeten wennen aan temperaturen die schommelen tussen min 15,6 graden Celsius, met slechts kleine warmers voor hun handen en hun tenen en de plus 30 graden Celsius

Slapen doen zij eigenlijk niet. Aangezien slechts één piloot past in de 106-kubieke meter cockpit, mag hij slechts 26 minuten op een dag een beetjes weg dutten als het toestel op de automatische piloot staat. Beide mannen zijn goed getraind in meditatie en zelf-hypnose om snel in een diepe slaap te vallen om vervolgens zeer alert weer wakker te worden. .

Bertrand Piccard en André Borschberg
Bertrand Piccard en André Borschberg

De langste en zwaarste etappe van de reis, is een vijfdaagse traject over de Stille Oceaan. De stoel, die volledig kan worden ingezet voor de dutjes en lichaamsbeweging, dient ook als toilet.

Ondanks dat het een vliegtuig is op zonne-energie, kan het ook in de nacht vliegen. Het vliegtuig gebruik opgeslagen energie van overdag om te vliegen in het donker. Om de reserves niet te veel uit te putten, maakt de Solar Impulse 2 gebruik van de zwaartekracht. Hij zal geleidelijk glijden naar een hoogte van 1,5 km. Gedurende de dag zal de piloot weer terug komen op de kruishoogte van 8,5 km, waar sprake is van een lagere luchtdichtheid. Hierdoor kan een topsnelheid van bijna 150 km per uur bereikt worden. Tegelrijker tijd worden de accu’s weer opgeladen.

Het vliegtuig is nooit in slecht weer of periodes van turbulentie getest. In het geval dat zij in de problemen komen, zijn zij hier goed op voorbereid. De piloten twee hebben goed geoefend met parachute landingen en watertrappelen in de Noordzee.

Solar Impulse 2
Solar Impulse 2

Hoewel Piccard toegeeft dat commerciële vluchten op zonne-energie nooit mogen gebeuren, zouden wij in staat zijn om het energieverbruik in de wereld te halveren wanneer wij de oude technologie voor deze nieuwe technologie zouden vervangen. Zij hopen om meer bedrijven met hun tocht te inspireren om schonere energie te overwegen. Zij hebben al gehoord van bedrijven, die graag hun technologie willen gebruiken, om satellieten met goedkope, onbemande vliegtuigen te gaan vervangen. Satellieten bestemd voor het doorgeven van telecommunicatiediensten aan ontwikkelingslanden.


NASA bekroond Lockheed Martin met bijna een miljoen dollar, om te kijken of het haalbaar is om een onbemand hypersonisch spionagevliegtuig in productie te nemen, genaamd de SR-72.

SR-72
De SR-72

Het prototype van deze supersnelle Recon-drone is het eerst getest in november 2013. Hij zou kunnen vliegen met de snelheid van Mach 6.0, ofwel 7242 kilometer per uur. Dit is bijna het dubbele van de snelheid van de Blackbird SR-71 die zijn eerste vlucht 50 jaar geleden heeft gemaakt. De SR-72 is uitgevoerd met een supersonische Ramjet motor.


The Thorium Car

Deze auto wordt aangedreven door Thorium. 100 jaar hoef je niet te tanken.

YlGdSS4
The Thorium Car

Er is een bedrijf met de naam Laser Power Systems die een concept voor een thorium-aangedreven auto motor heeft gemaakt. Het element is alleen wel radioactief.


winglet
De KC-135 van de NASA

Wingtips of Winglets.

Sinds het uitvinden van de wingtip voor een vliegtuig, kunnen de vliegtuigen verder vliegen. Bovendien zijn zij in staat een grotere vracht dragen. Een techniek afgekeken van de vogels. Wat heel belangrijk is, is de brandstof besparing.

In 2010 bespaarden vliegtuigmaatschappijen ‘wereldwijd 7,6 miljard liter kerosine’ en was de uitstoot van vliegtuigen aanzienlijk lager, zegt een persbericht van NASA. En zeg zelf, is het niet veel makkelijker inparkeren met een kleine dan met een grote auto? Dit is dus ook zo bij vliegtuigen. Met kortere vleugels is het een stuk handiger parkeren.


 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *