Reuzenprojecten

NIEUWS
SLUIS
Foto: Dirk-Jan Prins

WIJK AAN ZEE – Tijdens de renovatie van de Velsertunnel werkt Rijkswaterstaat ook aan een ander groot bouwproject in de regio.

De aanleg van een nieuwe zeesluis bij IJmuiden. Waarom doet Rijkswaterstaat dit? En betekent zo’n tweede reuzenproject geen extra hinder voor het verkeer? Na bijna 100 jaar is de Noordersluis in IJmuiden hard aan vervanging toe. De huidige sluis is ook te klein geworden voor de steeds grotere zeeschepen. De nieuwe zeesluis wordt daarom breder (70 m), langer (500 m) en dieper (18 m). De bouw begint in 2016 en valt dus voor een groot deel samen met de renovatie van de Velsertunnel. Die gaat vanaf half april 2016 9 maanden dicht.

Waarom voert Rijkswaterstaat 2 van zulke grote projecten tegelijk uit? ‘Die vraag hoort Rijkswaterstaat vaak. ‘Wij hebben de planningen al lang van tevoren naast elkaar gelegd. De gelijktijdige uitvoering heeft geen gevolgen voor het autoverkeer. De route over de sluizen blijft open voor het lokale verkeer dat nu ook van de route gebruik maakt. Ook de bouw zelf zorgt niet voor extra verkeersdruk, omdat zand over het water wordt afgevoerd’.

De route over de sluizen is absoluut niet geschikt als omleiding voor het regionale verkeer tijdens de sluiting van de Velsertunnel. ‘Over de sluisdeuren lopen veel haakse bochten’, vertelt Rienstra. ‘Daardoor moeten auto’s langzaam rijden en is het onmogelijk om veel verkeer te verwerken. En als er een zeeschip door de Zuidersluis vaart, dan staat het wegverkeer stil: scheepvaart heeft voorrang en houdt geen rekening met de spits.’

Voor het regionale verkeer is de Wijkertunnel de belangrijkste omleidingsroute tijdens de sluiting van de Velsertunnel. Om het verkeer snel naar de Wijkertunnel te leiden, komen er speciale keerlussen en gaan de calamiteitenbogen permanent open. Bovendien krijgt de Wijkertunnel er tijdelijk twee extra rijstroken bij.

De nieuwe zeesluis is vanaf 2019 toegankelijk voor de scheepvaart. Dan kunnen ook grotere schepen veilig en vlot door het Noordzeekanaal varen. Daardoor kunnen de havens meer vracht overslaan en behoudt de Amsterdamse havenregio haar internationale allure. De aannemer, het consortium OpenIJ, begint in november met een uitgebreid vooronderzoek op het sluizencomplex. De echte bouwwerkzaamheden starten in 2016.


Twitter
Visit Us
Follow Me
Volg mij via e-mail
RSS
INSTAGRAM
Houzz