Stoere jongens, ferme knapen!

NIEUWS VERHALEN
roeisloep
Epoxydus begint aan haar avontuur

IJMUIDEN / BEVERWIJK – Het is zomaar een dag in het jaar 1989. Enkele medewerkers van de Hoogovens timmer en schilderswerkplaats zitten met elkaar in de cantine.

Ergens in een hoek ligt een stapel tijdschriften. Bovenop de Waterkampioen. Eén van de mannen pakt dit tijdschrift en zijn blik valt op een artikel over de HT race. Dit is een race met sloepen van Harlingen naar Terschelling. Hier doen sloepen aan mee die van hout zijn gemaakt.

Voor de grap wordt de opmerking gemaakt, zullen wij hier eens aan mee gaan doen? De rest schiet in de lach. Waar moeten wij in hemelsnaam een sloep vandaan halen? Koortsachtig gaan de mannen, uit vele windstreken, aan slag om hun idee gestalte geven. Maar wat zij ook proberen, echt lukken doet het niet. Dan oppert iemand, laten wij de sloep zelf bouwen!

Nu komt het vreemde. Sloepen zijn in de regel van hout. Zelf maken? Staalbedrijf? Het geval wil dat de Hoogovens een hele grote afdeling houtbewerking in die tijd had. Alles werd in eigen beheer gemaakt. Helaas bestaat deze afdeling niet meer. Onze avonturiers werkten allemaal in deze werkplaats. Zij gaan aan de slag. Elk uurtje, middag of avond van hun vrije tijd zijn zij aan het bouwen en verven aan hun sloep. Dit verven werd gedaan door de schilderswerkplaats die naast de timmerwerkplaats stond. Uiteindelijk zijn 30 man aan het zagen en timmeren en verven. Er werd meer dan 1000 uur aan gewerkt. Als voorbeeld werd er gekozen voor een model sloep die in gebruikt is bij de marine. Maar ja, de sloep van de marine echt nabouwen zou veel te zwaar zijn. Van oorsprong werd er duurzaam eikenhout voor gebruikt. Als de marine sloepen bouwden voor gebruik in de oost, dan werd zelfs het dure teakhout gebruikt. En om een race te varen met een boot van 2500 kilo of meer en ook nog eens 12 man aan boord, zou betekenen dat er niet veel win kansen zouden zijn tijdens een race.

De timmerlieden van de Hoogovens moesten het slimmer aanpakken. Het lichtste hout wat maar te vinden was werd bewerkt met een oersterk epoxyhars. Zo lukte het de mannen een boot te bouwen die rond de 1000 kilo woog. Als eerbetoon aan het gebruikte materiaal werd de boot op 28 januari 1989 te water gelaten inde 3e Rijksbinnenhaven en gedoopt onder de naam Epoxydus.

De boot is klaar. De bemanning is bekend die een poging gaan wagen om de HT race te varen. Want van de 30 bouwers moesten 12 man geselecteerd worden. Bovendien maar hopen dat de ploeg van de Hoogovens een uitnodiging zou krijgen. Alleen op uitnodiging mocht de race gevaren worden.

de adelaar
De Adelaar

De uitnodiging is binnen. Maar hoe gaan wij in hemelsnaam naar Harlingen? En dan nog een vraagstuk. Er moet ook nog, tijdens deze hachelijke race, een volgboot zijn. Het zal daar een spektakel zijn op de Waddenzee! Al die sloepen, wel 140 stuks of meer. En voor elke sloep bovendien een volgboot. En allemaal tussen het reguliere vaarverkeer door manoeuvreren. De oplossing dient zich aan. Bart van Gulik, schipper van het stoomschip De Adelaar. Een varend monument met als thuishaven Beverwijk. Al snel is het idee gevat om de sloep te slepen met deze unieke stoomboot uit 1925 en te laten dienen als volgboot. Varend naar Harlingen door de Nederlandse wateren. Wat een magnifiek gezicht moet dit geweest zijn!

De eerste jaren zijn een succes. Helaas slaat in 1993 het noodlot toe. De Epoxydus wordt dit keer met een trailer naar huis gebracht. Op de Afsluitdijk verongelukt de trailer en de Epoxydus komt triest aan haar einde.

Hoe verder! Om een race te varen moet je een sloep hebben. Die was er. Naast de Epoxydus was er een tweede boot aangeschaft. Deze boot hadden de mannen als schroot in een sloot in Wieringen gevonden. De boer liet de mannen van de Hoogovens voor 125 gulden (56 euro) de boot meenemen. Een B4 sloep, geschikt voor 8 roeiers. De boot ondergaat een metamorfose en een prachtige sloep is het resultaat. De Adamanteus heet zij. Een unieke boot. Want deze boot, die door de marine werd gebruikt om als tweede boot te dienen, werd gebouwd in 1895. De mannen zijn best trots. De Adamanteus is de oudst varende sloep. Op 8 maart 1991 kwam zij voor de Hoogovens in de vaart.

De verzekering keert uit. Het ongeval op de Afsluitdijk is hiermee afgerond. Maar ja, er zijn zoveel roeiers over, dat het wel handig is als er opnieuw een tweede boot naast de Adamanteus komt. Met het verzekeringsgeld werd er een tochtje ondernomen naar de Kromhoutwerf in Amsterdam. Hier werd een splinternieuwe sloep aangeschaft. Dit was De Kromhout Whaler. Een acht-mans roeisloep van het type “whale-boat.” Dit type boot gebruikte men bij de walvisvangst. De whale-boat of walvissloep, is een slanke sloep die van voren en van achteren spits toeloopt. Dankzij haar vormgeving is het een snelle wendbare en zeewaardige sloep met een groot drijfvermogen. Overal ter wereld is eeuwenlang op walvissen gejaagd. Met grote zeilschepen voer men, tot in de 19e eeuw, om de Noord om de waardevolle dieren te vangen. Vanaf het zeilschip werd zeilend en roeiend de walvis benaderd en geharpoeneerd.

De Kromhout Whalers worden nieuw gebouwd bij de historische Kromhoutwerf Amsterdam naar een oorspronkelijk ontwerp uit 1882 van de Hoofdingenieur Der Marine te Hellevoetsluis. Bij de Marine werd deze sloep onder andere uitgevoerd als reddingsboot voor ramschip “De Buffel”. De sloep wordt nu vervaardigd uit 10 mm A-kwaliteit occumé hechthout en afgewerkt met een epoxy-systeem. De Kromhout Whaler weegt ongeveer 500 kg. Zij kwam in de vaart voor de Hoogovens in 1993 en kreeg opnieuw de naam Epoxydus.

Morgen is het zover. 25 jaar roeivereniging. Er is er een reünie voor deze stevige mannen bij de Poelboerderij in de Wormer. Mochten er nu jonge mannen zijn, of mannen met spierballen die het leuk zouden vinden om de oudjes een beetje te helpen en aan te sporen, dan zijn jullie van harte welkom. Het maakt niet uit waar jullie vandaan komt. Er zitten leden in uit IJmuiden maar ook Beverwijk, Wijk aan Zee, Heemskerk, Alkmaar, noem maar op.

Deze bijzondere club wil heel graag nieuwe leden. Want na 25 jaar zijn er wel wat spiertjes slapper geworden. Niet iedere roeier kan nog dezelfde krachtinspanning leveren. Mochten jullie belangstelling hebben voor deze uitdaging, of iemand anders weten? En bezitten jullie over het nodige doorzettingsvermogen? Dan mogen jullie in eerste instantie contact opnemen met Bram van Loon 0251-2379963.

Maar denk er wel om, eenmaal meedoen is verslaafd zijn. Voor de rest van jouw leven kom jij er niet meer van af. Dán zit je aardig in de boot!


Widget is loading comments…


Twitter
Visit Us
Follow Me
Volg mij via e-mail
RSS
INSTAGRAM
Houzz